Överraskningen

För två månader sedan började jag och Gustav att bolla ideér med varandra om hur det skulle bli när min bror Andreas fyllde 30. Jag ville så gärna hitta på något som han skulle få som ett bra minne för det är HAN verkligen värd. Då var det fortfarande massa snö på backen och att över huvudtaget kunna vara utomhus fanns inte i våra järnkontor just då. Men mamma sa att veckan han fyller år brukar vara första veckan man kan sitta ute utan att frysa.

Så då växte det mer ideér och att grilla tillsammans med famlij och vänner på Antes gård vore ju toppen. Så att han skulle bli "bortrövad" och få hitta på roliga saker under dagen medans några fixade till det på hans gård blev planen. Att få aktiviteterna att stämma var inte det lättaste men med mycket hjälp från Gustav så fick vi ihop ett roligt schema för honom. Vi tänkte att det skulle bli grabbgöra under dagen, så det var Gustav, Johannes och Henke som följde med Andreas under dagen. Han fick ett nytt guldkuvert för varje aktivitet han skulle göra och det började iallafall med lerduveskytte som Gugge hade köpt skott och lerduvor till. Sen blev det lunch på Max som Johannes bjöd på. Sen blev det klipptid hos frisör kl 13:00 som jag bjöd på. Sen bar det av mot Falkträsket där jag hade hyrt utomhusklätterväggen så han skulle få pröva på att klättra. Gugge höll med klätterutrustningen och säkringen. De ville inte klättra så länge eftersom solen stekte på dem och de fick lite dötid så Henke kom på den ideen att slå lite golf, vilket var smart :-) Sen fick de duscha på aurum som Jenny ordnade. Det var först tänkt att han skulle få massage av Jenny och P-Å men det fanns ingen ledig tid så han fick ett presentkort på födelsedagen istället. Sen bar det iaf av tillbaka till hans gård där famlij och vänner väntade på honom, med varma grillar och dukad förrätt :-)

Vi fick låna ett stort partytältet av en av grannarna vid sommarstugan, det var snällt. Jag ringde runt efter stora grillar på Grans, men de ville inte låna ut dem, de snåljåparna. Men sen kom Gugge på att hans jobb har ju flera stycken stora grillar. Så han fick låna Stefans transporter för att rymma grillarna från Piteå Energi och kunna frakta dem till Drängsmark. Mamma och pappa fixade gamla dörrar som grannen till Andreas skulle snöra bort, de tänkte att det skulle kunna bli smarta bord om pappa bara gjorde bockar till. Så jag och Gugge hjälpte pappa att bygga 5 stycken bockar som skulle passa till dörrarna för att få ett långbord till festen. Mamma, jag och Gugge var och storhandlade till hela festen och det var mycket man skulle tänka på, grillkol, papperstallrikar, mat och diverse grejer till tävlingar. Likafullt så glömde vi tändvätska, men det köpte pappa senare :-)

Jag fick en lista av Kent med namn och nummer på kompiskretsen deras så jag ringde runt och bjöd in både vänner och familj. Sammanlagt 30 pers varav 27st av dem kunde komma :-) Två veckor innan själva festdatumet så var det fortfarande massa snö på backen. Vilket var lite nervöst ifall det skulle hinna torka upp på hans gräsmatta eller ej, och det hann det som tur var :-)

Kent och Hanna hjälpte till med att sätta upp partytältet, bord och stolar på gården. Mamma lagade en jättegod potatisgratäng i förväg kvällen innan, så man kunde värma dem i ugnen när de var dags. Hon gjorde även tårtbotten så det bara var att snöra på frukt och grädde när det var dags för efterrätt. Jag gjorde i ordning vitlöksbröd och sallad och de som kom tidigt till festen hjälpte mig att duka fint och tända ljus så det skulle vara klart när Andreas kom. Jag hade sagt till alla att vara där 17:30 och att Andreas skulle komma kring 18:00 så man kunde vara säker på att alla var på plats när han anlände till gården och fick se allt folk och hela överraskningen :-)

Tillslut klev han ur bilen på gården och såg ut att bli minst sagt överraskad av allt folk, han sa: Det här trodde jag aldrig! ..med ett stort leeende på läpparna :-P Jakob tog ton och vi sjöng Ja må han leva för honom :-) Wolf fanns också på plats för att välkomna husse som varit borta hela dagen. Han blev himla glad över att se Andreas :-)

Konseptet var att alla skulle ha med sig eget kött och egen dryck så bjöds det på resten. Det funkade jätte bra och det blev en stor gemenskap att grilla tillsammans :-) Jag hade ordnat ihop en annorlunda tipsrunda om allt folk som var på plats och deras namn stod som svarsalternativ. De skulle sedan tävla mot varandra i olika grejer. Det blev mycket lyckat och höjde stämningen :-)

Tusen tack till Mamma, Pappa och Gustav som hjälpte till med det mesta! Även tackt till alla andra som gjorde Andreas dag lyckad! :-) ..och himla glad är jag över att solen strålande hela dagen och kvällen!


Hmmm vad gömmer sig därunder ?!?! ;p


Lerduveskytte


Lunch på Max och ompyssling hos frissan :-)


Klättring i Falkträsket :-)



Golf :-)


Grillfesten på Andreas gård med vänner och famlij :-)





Lekarna :-)





Wolf och Cita fick uppmärksamhet av Johan :-)


Dagen efter: Andreas var bakis medan jag och Gugge plockade undan tält, grillar m.m. ;-)



Sist men inte minst en liten film från dagen efter hehe =)

Kommentarer
Postat av: Andreas Lundqvist

tack återigen.

Men varflör filmen i slutet :P

Kram på er alla

2010-05-18 @ 19:45:36
URL: http://andreasnikanor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0