Kungsörn på Falkberget ?

 

Ja igår när jag och Cita var på Falk så hörde vi ett speciellt svischande och dragande luftljud och en skugga drev över oss där vi satt i solen. Mycket riktigt så var det den största fågel jag själv sett i vilt tillstånd.
Den gled över oss med en vingbredd på ca 2m!!
Den jagades av en stor korp som skrek, men bamsefågeln såg inte så bekymrad ut, utan gled i en stor 8:a innan den försvann bortanför trädtopparna.

Jag var rätt säker på vad jag hade sett, men var ändå tvungen kolla vad det kunde varit.

 

Mycket riktigt, mönstret som jag såg stämmer överrens med kungsörnens.
Beteendet och rörelserna stämmer överrens och vingspannen på en kungsörn kan vara på 150-240cm.
Dessutom läste jag att det är vanligt att korpar jagar och försöka göra livet surt för kungsörnarna, även om en kungsörn lätt kan döda en stor korp.

Det var himla mäktigt att se, synd jag inte var snabbare med kameran bara :-)

 

Hittade bilder.


Den ljusgula är kungsörnarnas vinterkvarter.


Kommentarer
Postat av: Andreas Lundqvist

Du får passa Cita, de kan även lätt ta en söt liten vovve. Har hänt att renar och älgkalvar blivit slagna av kungsörnar.... mäktiga fåglar.

2011-02-23 @ 19:25:36
URL: http://andreasnikanor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0